Sunday, February 8, 2009

1

SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH

  • Sunday, February 8, 2009
  • Ibnu Mahmud Al-Shirazy
  • Share
  • Ana melangkah keluar dari surau mahallah menuju ke masjid dgn hati yang nekad untuk ponting study circle semata-mata kapannya untuk mendengar wacana ilmu ust. Hasrizal yang bertajuk Sultan Muhammad Al-Fateh walaupun kelak akan mejejaskan markah study circle.


    Agak lama juga kami menuggu kehadiran ust. Mengisi masa yang kosong itu, ust dzulkhairi pun membuka minda kami dengan sedikit penerangan mengenai program pada malam itu. Sempat juga dia mempromosikan blognya. Ana tertarik dgn kata-kata ust Zul berkenaan hadith Rasulullah:

    "akan dibuka kota konstantinople yang mana ketua yang memimpin dan tentera pada masa itu adalah sebaik-baiknya"

    Sebaik-baik ketua dan tentera yang di maksudkan adalah Sultan Muhammad Al-Fateh dan tentera yang dipimpinnya. Oleh kerana azan Isyak telah pun berkumandang, kami pun nekad untuk menunaikan solat isyak dulu.

    Banyak pula ana cerita ni, tak masuk tajuk lagi.

    Ust. Hasrizal memulakan perbincangan dengan mengupas sedikit sebanyak mengenai aqidah yang perlu diyakini berdasarkan kepada buku Maza Yakni Fi Intima' al-Islam karya Fathi Yakan, buku ni rasanya sudah famous dikalangan kita semua, kalau yang pelajar DQ tu mesti cair punya sebab kebanyakan usrah disana guna buku ni sebagai silibus.

    800 tahun lamanya islam berjihad untuk menawan kota Konstantinople, percubaan yang pertama disertai oleh sahabat nabi yang sudah berumur 80 lebih ana tak ingat sangat, maaf atas sifat pelupa ana. Sahabat tu ialah Abu Ayub Al-Ansari. Kalau yang tak kenal lagi tu, ingat lagi tak semasa nabi berhijrah ke Madinah, ramai sahabat yang berebut-rebut untuk menempatkan nabi di rumah masing-masing, maka untuk bertindak adil nabi membiarkan unta baginda untuk memilih sendirinya, rumah Abu Ayublah yang menjadi pilihan.

    Para pembaca yang dihormati, ana akan cuba meringkaskan perbincangan ini, apakah rahsia sebenar Sultan Muhammad Al-Fateh:
    • Syariatullah
    • Sunnatullah

    Dua aspek penting ini merupakan gabungan penting beliau dalam percubaannya untuk menawan Kota Konstanti dan dua aspek ni lah yang membawa beliau kepada kejayaan seterusnya menjadi individu yang dimaksudkan oleh hadith Nabi.

    Syariatullah ialah aspek yang berhubung dengan integriti. Amanah, kejujuran, hubungan dengan Allah dan keikhlasan. Sunnatullah pula ialah aspek yang menyentuh hukum-hakam alam, teori sains dan teknologi juga merangkumi aspek ini.

    Ana bagi satu contoh, Hj. Mat dan Ah Chong adalah dua orang yang mengusahakan kebun jagung. Hj. Mat ni orang yang masya Allah dengan ibadatnya tapi dia hanya siram kebunnya sekali sehari, manakala Ah Chong ni dia buat kajian tentang kesuburan tanah, sembur racun serangga perosak dan menggunakan baja yang sesuai. Last sekali, kebun siapakah yang lebih banyak mengeluarkan hasil. Tentunya kebun Ah Chong.

    Sekarang ni dah berlambak golongan yang mempunyai ciri-ciri syariatullah yang baik tapi kita kekurangan orang yang mempunyai kekuatan dari segi sunnatullahnya.

    Panjang sangat pula. cukup kot sekadar tu. moga-moga kita dapat melonjakkan lagi anjakan paradigma kita. Dulunya anak gajah ni ditambat dengan rantai, dia cuba banyak kali untuk putuskan rantai tambatan tapi tak berjaya, apabila dah membesar dia dah putus asa dulu dan sampai sekarang masih lagi ditambat dengan rantai tersebut, sedangkan kalau dia sentap sekali tentunya rantai itu akan putus. Siiru ala barakatillah.

    1 Responses to “SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH”

    kartini said...
    February 11, 2009 at 4:23 PM

    salam. saya suka sejarah al-fateh.. sebaik2 pemimpin.. terima kasih atas kongsi..


    Post a Comment

    Subscribe